1. januar 2012 skete noget epokegørende for dem, som spillede om penge på nettet i Danmark. Således blev der gennemført en delvis liberalisering af markedet for spil om penge i Danmark, så mulighederne ikke længere kun var Danske Spil eller udenlandske udbydere uden reel tilladelse i Danmark. Det er dog ikke kun udbyderne af casino, poker og odds, som tjener godt på de nye vinde, der blæser over Danmark.
Staten er den store vinder i liberaliseringen
Det var imødeset med spænding hvad år 0 – som i dette tilfælde var 2012 – ville indbringe staten ovenpå flere års tilløb og tovtrækkeri i forbindelse med en lovgivningen på området for pengespil på nettet i Danmark. Både politikere og fortalere for liberaliseringen kunne dog ånde lettet op efter de første 12 måneder, hvor bruttospilleindtægten landede på 1,175 milliarder. Det skete efter positiv udvikling i alle fire kvartaler. Endnu mere positivt blev det dog i 2013, hvor staten kunne notere sig en bruttospilleindtægt på 1,385 milliarder – en stigning på næsten 18 %. Der kan altså ikke herske tvivl om, at økonomiske incitament er opfyldt efter vedtagelsen af loven i Folketinget i efteråret 2011.
Sådan fungerer pengespil i dagens Danmark
Pengespil i dagens Danmark er regulereret af Spillemyndigheden, som er en officiel instans styret direkte under SKAT. Det er Spillemyndigheden, som håndterer alt vedrørende markedet for pengespil i Danmark. Således skal alle, der ønsker at tilbyde spil til danskerne, købe en licens til casino og poker og/eller odds (der forlænges hvert femte år) samt betale 20 % i afgiften til starten af deres indtægter. Alt efter hvilken licens man køber, er beløbene for licensen forskellige, men der regnes oftest i millionklassen. Afgiften på de 20 % af indtjeningen ligger fast og er uafhængig af selskabets indtjeningsniveau.
Hvordan var det før liberaliseringen?
Mange beskriver tiden før liberaliseringen som lidt a la ”Det vilde vesten”. Dengang sad Danske Spil reelt på et monopol på alle former for pengespil i Danmark, men i praksis blev det på ingen måder overholdt. Således kunne alle spiludbydere i hele verden tilbyde odds, poker, casino og lotterier til danskerne, uden der blev blinket med øjnene. Det betød to ting:
1) Der var ingen sikkerhed spillerne. Danskere, som satte sig ned for at spille om penge på nettet, havde ikke den store sikkerhed. De forskellige udbydere havde licenser i andre lande, men reguleringen og kontrollen med disse var ikke specielt nøje. Således oplevede nogle danskere også at miste deres penge, da et spilleselskab gik konkurs uden at kunne tilbagebetale spillernes indestående.
2) Staten tjente ingen penge. Staten, som ejer Danske Spil, kunne se rigtig mange danskere sende deres penge til udenlandske spilleselskaber, hvor udbud, tilbud m.m. var langt bedre end i Danmark. Samtidig betalte udbydere ikke SKAT eller afgift i Danmark, hvorfor staten måtte ”nøjes” med indtægterne fra Danske Spil. Med liberaliseringen af spillemarkedet blev det lavet om på ingen tid.
Danske Spil har stadig monopol
Selvom monopolet egentlig blev brudt i 2012, er det ikke helt tilfældet. Således er markedet for casino, poker og odds blevet liberaliseret, men det er ikke tilfældet for en lang række andre spil om penge. Således har Danske Spil stadig eneret på at udbyde Lotto, skrabelodder, Tips og spil på hestevæddeløb. Det har fået blandt andet DOGA (Danish Online Gambling Association) op af stolen ved flere lejligheder. De har således fundet det konkurrenceforvridende, at deres medlemmer (de tidligere udenlandske spiludbydere) ikke må tilbyde de samme produkter som Danske Spil. De mener, at dette får spillerne til at vælge Danske Spil, som kan tilbyde nogle ting, som de ikke selv kan. Det er dog ikke en debat, der har medført ændringer på den front.
Skriv et svar