Der er mange der forbinder søgemaskineoptimering med noget der ligger uden for deres kompetencer, men i realiteten er det noget langt de fleste kan gøre rigtig meget af selv. Vi giver i denne artikel en kort gennemgang af hvad søgemaskineoptimering er og hvordan du kan anvende det til dine egne projekter/hjemmesider.
Søgemaskiner deler generelt tingene op i to faktorer – Onpage og offpage. Onpage er den del du helt og holdent selv kan kontrollere, herunder ting som sidetitler, meta beskrivelser og indholdet på dine sider.
Offpage er den del af SEO hvor andre ude på nettet anbefaler din hjemmeside, fx. i form af indgående links der peger på din side eller sociale delinger af dit indhold.
Disse to faktorer bliver ved hjælp af menneskeligt udviklede algoritmer således brugt til at vurdere hvor relevant din hjemmeside er for en given søgning.
Den måde man typisk analyserer på hvad det er søgemaskinerne vægter højest, er at kigge på hvordan toppen af en given søgning gør tingene.
Onpage SEO
Selvom der er sket mange ændringerne i hvordan søgemaskinerne behandler dit indhold, er der stadig nogen få pointer som man typisk aldrig går helt galt i byen med. Disse indebærer blandt andet:
Header tags
Headers tags er den måde du fortæller søgemaskinerne hvordan indholdet på din side er delt op. De rangerer fra H1 til H6, hvor h1 er den vigtigste af dem alle. Det søgeord du gerne vil rangere godt på skal selvfølgelig være med i h1 tagget, gerne i starten af tagget. Typisk vil man sige at så længe man har både en h1’er og h2’er på siden med søgeordet inkluderet, behøver man ikke at have de h-tags med, hvis der ikke rent struktur mæssigt er behov for dem. Det er dog altid en god idé at dele sit indhold op på en fornuftig måde, for at hjælpe brugeren så godt som muligt.
Sidetitler
Sidetitler er hvad din side hedder overfor google og er den blå del man kan klikke på ude i søgeresultaterne. Her skal man igen sørge for at man har søgeordet så tæt placeret på starten som muligt. Dette er i en nylig udtalelse fra Matt Cutts bekræftet at blive vægtet højere end hvis du har den længere henne. I og med at google er ude og sige at CTR bliver vægtet som en SEO faktor, er det udover at have søgeordet med i sidetitlen, også vigtigt at have en fængende titel, således at der er flere der klikker sig ind på din side ude fra søgeresultaterne.
Metabeskrivelse
Selvom der ikke er nogen direkte indvirkning på søgeordsplaceringerne ved at have en korrekt udfyldt meta beskrivelse, er det alligevel en vigtig faktor i din onpage! Som nævnt ovenfor er CTR en vigtig faktor i forhold til søgeordsplaceringer, og hvis man lader google og andre søgemaskiner selv vælge hvilke ord den skal fremhæve i forbindelse med en given søgning, vil man typisk få nogen resultater der ikke ligefrem skriger efter at blive klikket på.
Brødtekst
Alfa og omega er selvfølgelig at dit reelle indhold på siden er værdigivende over for brugeren. Dermed ikke sagt at man ikke bør undersøge sit givne emne til bunds inden man giver sig i kast med at skrive. Selvom man ikke bør arbejde ud fra søgeordsdensiteter længere, bør man stadig have søgeordet man gerne vil rangere på i mente, under sin skriveproces.
Offpage SEO
Der er mange offpage faktorer der spiller ind på din sides placeringer i søgemaskinerne, men en af de absolut vigtigste er indgående links til din hjemmeside.
Hvis du kan få gode reelle links med specifik anker tekst omkring et givent emne, er du godt på vej til bedre placeringer. Kombineret med en onpage SEO struktur der opfylder ovenstående, går du ikke helt galt i byen.
Det er dog ikke altid nemt at få gode indgående links, og man kan være nødsaget til at hjælpe sin hjemmeside lidt på vej, indtil de naturlige links dukker op af sig selv. Du kan evt. læse lidt om hvordan du kan få flere links til din side vha. konkurrentanalyse her.
Der er selvfølgelig mange andre ting der gør at din hjemmeside klarer sig godt i søgemaskinerne end dem der er listet op her, men det er vigtigt at man har styr på basis tingene inden man bevæger sig ud i mere avancerede taktikker.
Thomas skriver
Det at skrive gode og venlige SEO tekster er også en vigtig del af SEO.
Det gør http://www.skaftekster.nu blandt andet og de tilbyder også andre former for SEO produkter.