I Danmark er der oprettet forskellige betalingsanlæg ved gennemkørslen over broerne Lillebælt og Storebælt. Betalingsanlæggene sørger for, at broafgiften bliver sikkert betalt. Er man en af de 30.000 kunder, der hver dag kører over Storebæltsforbindelsen, kender man betalingsanlægget ret godt. Betalingssystemet er bygget sammen med Storebælts administrationsbygning, hvor et overvågningsrum, det såkaldte ”O-rum”, er placeret.
Anlægget til betalingen består af 13 vestgående baner og 11 østgående, og de består af følgende tre typer. Til venstre er de hurtige BroBizz-baner, i midten findes der baner for selvbetjening, hvor billisten selv kan betale med forskellige benzin-, betalings- og kreditkort, og endeligt til højre er der manuelle baner med personlig betjening. Hver bane besidder forskellig kapacitet. For eksempel fungerer betalingsanlægget for BroBizz således, at det kan betjene næsten 800 køretøjer per time. Anlægget for selvbetjening eller en manuel bane kan betjene op til ca. 250 i timen. Alle typer baner er lette at identificere, da hver bane er tydeligt skiltet, og der findes yderligere farvede piktogrammer over banerne, som viser hvilken betjeningsmåde den enkelte bane er indstillet til.
Betalingsanlægget gør det let og overskueligt for bilisten
Banerne kan let og hurtigt omstille sig fra selvbetjening til personlig betjening, alt afhængig af trafikken. På den måde er det let at køre over broen til hver en tid. Betalingsanlæg sikrer betaling af eksempelvis broafgift Betalingsanlæg gør det let og overskueligt for bilisten. Det skal være nemt at komme over Storebæltsbroen. Storebæltsbroens betalingsanlæg letter opgaven med det smarte betalingsanlæg, som via forskellige farver på skiltene gør det let at finde ud af, hvilken bane man skal vælge, inden man kører over broen. Betalingsanlægget har gule, blå og grønne skilte. De gule er til de manuelle baner, hvor man får personlig betjening. Her foregår betaling til anlægget via betalingskort, eller med BroBizz, Øresundsbizz eller AutoPASS. Det er også muligt at betale med kontant til betalingsanlægget i gult, også med udenlandsk valuta. Betalingsanlægget tager imod danske kroner, euro, svenske kroner og norske kroner. Valutaen afregnes i forhold til gældende dagskurs plus Storebælts vekselomkostninger.
Byttepenge gives i danske kroner
Det blå betalingsanlæg er selvbetjening, og her kan der betales med både danske og udenlandske betalingskort samt flere benzinkort. Det grønne betalingsanlæg er BroBizz-banere, og her skal bilisten have et BroBizz for at kunne køre igennem. Når bilisten viser sit BroBizz i forruden, kan han eller hun køre igennem betalingsanlægget med max 30 km i timen.
Her behøves bilisten altså ikke at standse ved betalingsanlægget for at betale inden videre kørsel. Det er vigtigt at huske at opdatere hos BroBizz A/S, hvis du anskaffer dig et nyt betalingskort, således at du kan køre sikkert igennem betalingssystemet igen. Prisen for at køre gennem Storebælts betalingsanlæg bliver udregnet automatisk ud fra opmåling af køretøjets længde og højde. Længdemålingen inkluderer en medregning af hængertræk, udhængende eller løse genstande og en eventuel anhænger tilknyttet til bilen. Kører man igennem betalingsanlægget uden at betale, vil bilisten blive opkrævet en tillægsafgift på 600 kroner ud over den normale pris fra A/S Storebælt.
I dag stilles der høje krav til toldsystemer. De skal være med til at sikre, at betalingen foregår korrekt, hurtigt og sikkert – også når tolden skal betales online. I Danmark har SKAT oprettet et elektronisk toldsystem, og her kan du glemme alt om at komme igennem fysiske toldbomme og bomsystemer.
Både importør og speditør kan få tilladelse til at afgive deres fortoldningsoplysninger, enten online eller via en overførsel af en fil. Online-løsningen til det fysiske toldsystem giver mulighed for at indtaste alle fortoldningsoplysninger med et direkte svar tilbage, om oplysningerne kan accepteres af SKAT eller ikke.
Skriv et svar