Lægecheck.dk (https://laegecheck.dk) er en ny og alternativ måde hvor borgere kan komme i kontakt med en dansk autoriseret læge, som leverer hurtig og kvalificeret lægerådgivning samt receptfornyelser.
Det er efterhånden et kendt faktum at den nye akuttelefon eller 1813, lider under lange ventetider og borgerne skal væbne sig med tålmodighed hvis de har et akut behov for at snakke med en læge. Der ses samtidigt at en stor del af henvendelserne til akut telefonen går på ikke akutte opkald, såsom ønsket om at for receptfornyelse på p-piller, antibiotika og medicin. Der er derfor et øget ønske om at mindske denne del af henvendelserne da disse fylder i køen på akuttelefonen og optager plads for de reelle akutte tilfælde. [se mere på: http://www.b.dk/nationalt/fornyelse-af-recepter-vaelter-ny-akuttelefon]
Problemet er at der i dag ikke findes et alternativ til at få fornyet en recept uden for lægens åbningstid. Dette ønsker en ny side på nettet at afhjælpe, og tilbyder bla online receptfornyelser alle ugens dage, døgnet rundt. ”Lægecheck.dk opstod udfra en simple vision om at levere lægefaglig omsorg og hjælp via en simpel, fleksibel og kost effektiv måde, med det enkelte individ i fokus”. Udtaler Mikkel Geertsen, som er en af stifterne bag lægecheck.dk
Det vil fremover være muligt via LægeCheck.dk at få fornyet sine recepter uden at skulle belaste akuttelefonen og dermed sikre bedre adgang til dem med alvorlige og akutte læge behov. På Lægecheck.dk kan du få en emailkonsultation eller receptfornyelse, og du modtager herefter lægens svar indenfor 3-6 timer til en pris á 75 dkk. ”Det er helt essentiel for vores koncept at der leveres en service for den enkelte bruger som i top, samt at give adgang til en læge når den enkelte har behov for det. Altså skal vi levere lægekonsultation hurtigt og effektiv 24/7”
– Naturligvis er der masser af tilfælde, hvor det er vigtigt, at man fysisk møder op hos sin læge. Men der er tusindvis af tilfælde, hvor konsultationen kunne være klaret via mail. Og selv om de fleste af landets læger også er begyndt at kommunikere via mails, oplever de også et kæmpe pres med rigtig mange henvendelser. Mail konsultationer er nærmest eksploderet i antal, og er siden 2006 syv dobbelte i antal. I 2013 blev der således sendt 4 millioner mails til lægen med spørgsmål om sygdom, diagnoser samt recepter. [se mere på: http://www.b.dk/nationalt/millioner-af-e-mails-presser-laeger]. Dette ekstra pres på de praktiserende læge påvirker naturligvis hele det danske sundhedssystem.
”På lægecheck.dk har vi oplevet en stor og positiv interesse for denne nye mulighed. Folk er generelt glade for at få en nem og fleksibel adgang til en læge, hvor de modtager lægens svar inden for få timer. Henvendelserne er meget bredt fordelt, og drejer sig om både receptfornyelser, ønsket om en second opinion fra uvildig læge, folk på rejse med en bekymring og generelle sygdoms spørgsmål.”
Nøjagtig som med receptfornyelse, findes der i dag ikke en løsning til alle de danskere som enten er udstationeret, udlandsdansker eller på rejse i udlandet, for nemt og bekvemt at modtage en dansk lægekonsultation. For at afhjælpe dette problem har lægecheck.dk indgået et samarbejde med Danes Worldwide for at give en optimal og god service til danskere i udlandet. Danes Worldwide er en almennyttig forening, stiftet i 1919 og som arbejder for at gøre det så let som muligt for danskere at bo og arbejde i udlandet – og at vende hjem igen.
http://youtu.be/o3pPIoPEQvI
Lægecheck.dk er underlagt præcis de samme stramme regler om tavshedspligt som det øvrige sundhedsvæsen. Det samme gælder opbevaring og reglerne for journalføring. Derudover har lægecheck.dk som vagtlægen adgang til det Fælles Medicin Kort, og derfor samme muligheder for at levere en service med samme høje standard og kvalitet som også kræves af landes vagtlæger.
Skriv et svar