Hvis du ikke sælger et produkt, sælger du din tid.
En stor del af befolkningen har en aversion mod det at sælge, men typisk er det fordi de forbinder med det en gammeldags bilsælger, der vil sige og gøre alt for at få et stakkels offer til at købe det gamle vrag af en bil, de har stående på pladsen, til overpris.
Men i virkeligheden er det at sælge noget af det smukkeste der kan ske, for et salg er reelt set en anbefaling af et produkt, som man selv er glad for, eller har haft glæde af.
Det handler i bund og grund om at lave en handel som begge parter ser som en god aftale.
Der findes et utal af måder at drive forretning på i dag, de har dog alle den samme ting til fælles, der skal være nogen der ønsker at betale for det produkt eller den ydelse, som en virksomhed tilbyder.
Reklame er bare en masse-anbefaling, men også grunden til at vi ikke længere stoler blindt på såkaldte anbefalinger. For mange år siden stod Avisdrengen på gaden og råbte “ekstra, ekstra, læs alt om det”, mens vi i dag har aviser, radio, tv og internettet, som er fyldt med reklamer der lover dig alt fra evig lykke og rigdom, til det perfekte udseende og velopdragne børn.
De sidste 30 år har tandpasta reklamerne påstået at vi ville få endnu videre og stærkere tænder hvis bare vi skiftede til deres mærke, så vi burde i dag alle have kridhvide tænder og der burde ikke være en tandlæge tilbage i hele verden.
Der er derfor ikke noget at sige til at vi ikke længere stoler på reklamer, at der ikke længere er nogen effekt i at sætte en annonce i avisen, eller køre en tv reklame i flere minutter, derfor må virksomheder i dag tage andre metoder i brug, her er en meget brugt online marketing.
Det virker og du sidder faktisk på nettet lige nu for at gøre dig klogere, eller fordi du keder dig. En ting er sikkert du er her og for at være kommet her til har du brugt tid på at finde siden, du ved hvilket emne du ville læse om, eller du er blevet inspireret til at søge mere viden om emnet.
Derfor er du også mere modtagelig for eventuelle reklamer, som har med emnet at gøre, hvilket er lige hvad firmaer som google og Facebook tjener deres penge på.
Selv om du bliver fristet af en af de reklamer er det ikke sikkert at du får kvalitet eller at du bliver glad for produktet, det er derfor vigtigt at huske på at du har fortrydelsesret når du handler på nettet.
Virksomheder ved i dag, at den bedste form for marketing de kan benytte sig af er mund til mund.
Hvis vi skal have en ny vaskemaskine og vi har hørt hvor glade naboen er for for deres nye maskine, køber du måske en magen til, eller når du skal bruge en shampoo, så tager du den som din veninde har lovprist til skyerne.
Når den slag markedsføring bliver systematiseret kaldes det direkte salg, vi kender det alle sammen fra firmaer som Tupperware (plastbøtter) eller Zinzino (kaffe og balance olie). Mens Tupperware var en af de første virksomheder af sin slags, så er de blevet indhentet og overhalet af masser af firmaerne, for eksempel Zinzino, der efter 10 år er den største direkte salgs virksomhed i Danmark.
Tupperware er dog stadig det helt exceptionelt gode eksempel, på grund af deres mange år på markedet, så har de bevist at den forretningsform virker, at den giver overskud, glade kunder og gode samarbejdspartnere/repræsentanter, hvilket også er derfor Direkte salg er fremtiden markedsføringsform.
Som forbruger har det vist sig, at du får den bedste kunde oplevelse og største glæde ved dit produkt, når du har købt den gennem direkte salg.
Du har typisk allerede prøvet produktet inden du køber, du har en repræsentant der ved 100% hvordan du får det bedste ud af produktet og hellere end gerne vil hjælpe dig i gang. Du sparer desuden en del penge, fordi virksomheden ikke skal bruge penge på butiksleje, personale, lys, vand, varme, forsikringer og alt hvad der ellers følger med at have en fysisk butik.
Sidst men ikke mindst så støtter du dit nærområde, den mor der har valgt at supplere sin indtægt, ved at holde en home party en gang eller to om ugen, det kan have stor betydning i forhold til at købe dine plastbøtter i det nærmeste storcenter.