Inden for skibsfragt opereres der meget med containere. Da det ikke er alle der kan fylde en af de store 40 fods eller 45 fods containere, bliver der produceret containere i mange forskellige størrelser.
Containerne der bruges til skibsfragt er de mest anvendte containere. Disse kaldes for både iso-containere og for skibscontainere. Skibscontainernavnet kommer selvfølgeligt fra de store containerskibe hvor der ofte ses mange containere stablet oven på hinanden.
Iso-container-navnet kommer af at der til disse containere er nogen iso-standarder, som gør at containerne nemt kan stables, og nemt flytte fra skibe til lastbiler eller togvogne.
De mindste containere
6 fods container er en lille container med en udvendig længde på under 2 meter og en indvendig længde på 180 cm. Bredden af iso-containerne er ens med 244 cm i udvendige mål og 235 cm indvendigt.
Højden af standard containere er 259 cm udvendigt og 237 cm indvendigt.
Den næste størrelse er en 8 fods container som har samme bredde og højde som 6 fods containeren. Længden udvendigt er 244 cm og indvendigt 228 cm.
Efter 8 fods containeren kommer en container på 10 fod. Denne er med de 299 cm næsten 3 meter lang udvendigt og 283 cm indvendigt. Det betyder at containeren begynder at have en størrelse der gør den attraktiv til fragt af større ting eller til opmagasinering. Derfor begynder man også at se 10 fods eller større containere står rundt omkring i danske haver når huset skal renoveres.
De mere normale størrelser
En 20 fods container måler 606 cm udvendigt og 587 cm indvendigt. Denne størrelse af containere er blevet populære i forbindelse med en flytning. Et hus på ca. 125-135 m2 kan for det meste pakkes ned i en 20 fods container. I stedet for at man skal pakke tingene i en trailer og køre frem og tilbage mange gange på flyttedagen, kan du pakke dine ting ind i containeren over en længere periode, og dermed undgå meget af det stress som ofte følger med en flytning.
Noget af det som er ekstra smart ved at flytte med en container er at det som du kan undvære tidligst, og dermed først pakke ind i containeren er typisk også det du kan undvære længst og dermed gør det ikke noget at det står bagest i containeren uden at blive pakket ud igen på flyttedagen.
Sengen og andre vigtige ting vil blive pakket til sidst og kan dermed også pakkes ud som det første.
Den næste størrelse er en 40 fods container. Denne type container er med over 12 meter i længden ikke meget anvendt ud over til fragt. Det kan være svært at få plads til containeren i haven, men i forbindelse med nybyggeri er det muligt at bruge en 40 fods container som materialecontainer.
Enten kan du få pakket byggematerialerne direkte i containeren ved byggemarkedet og leveret i containeren, men det er ikke alle byggemarkeder der tillader dette. Alternativt kan byggematerialerne flyttes ind i materialecontaineren efter begge dele er leveret ved byggegrunden. En materialecontainer beskytter byggematerialerne godt mod vejret, så træ, cement og andet der ikke tåler regn, sne og slud er godt beskyttet i en 40 fods materialecontainer.
40 fods containere indrettes også som dækcontainere med isolering, lys, varme og dækreoler. En dækcontainer er en god løsning til mange dækvirksomheder som ikke har den nødvendige lagerplads i de korte perioder hvor alle skal have skiftet fra vinterdæk til sommerdæk, eller den anden vej.
45 fods containere er typisk store kølecontainere eller frysecontainere som har størrelse som en 40 fods container, men med kølemekanismen på de sidste 5 fod.
Kølecontainere og frysecontainere produceres også i 20 fods størrelser, som passer meget bedre til opbevaring af fødevarer i forbindelse med udendørsarrangementer som festivaller og lignende.
High Cube containere
En High Cube containere er ligesom standardcontainerne, men lidt højre. Den indvendige højde af en high cube containere er 266 cm og den udvendige højde er 290 cm.
Skriv et svar