Der findes mange måder du kan tjene penge på din hjemmeside eller blog, men det kan nogle gange godt være svært at finde den mest profitable, eller den der passer bedst til dig og din side, i forhold til om du er villig til at arbejde for og vedligeholde din indtægt, eller om du kan acceptere en lidt lavere indtægt, som så til gengæld er forholdsvis vedligeholdelsesfri.
Så hvad end din side handler om, om det er blomster, bryllupper, mad, gadgets til mænd eller noget helt femte, og du godt kunne tænke dig at tjene lidt penge på din side, så synes jeg du skal læse med. Jeg kan desværre ikke beslutte for dig, hvilken metode der er bedst indtjenende eller indebærer mindst vedligeholdelse for netop dig, men jeg kan da fortælle dig om de mest populære metoder, og om fordelene og ulemperne ved dem.
En lille disclaimer: Alt hvad jeg skriver nedenstående er sandt, da jeg selv har mange års erfaring med det, men der er dog en del mellemliggende ting der ikke er inkluderet, da det ville blive alt for teknisk. Ikke desto mindre giver indlægget her et rigtig godt og overordnet billede af tre af mulighederne.
Adsense
Adsense er en af de mest velkendte metoder der er, hvilket nok har noget med at gøre, at det er en af de ældste og mest brugte, og når ja, så er det også Google der står bag.
Adsense er en meget enkel løsning, der fungerer ved at man generer en kode, som indeholder de specifikationer i forhold til størelse, type og farve som man ønsker annoncen skal have, den kode placerer man så på sin hjemmeside (i koden), der hvor man ønsker at annoncen skal vises.
At placere koden kan godt være lidt tekniske for nogen, men det er faktisk ret enkelt. Hvis man selv er helt lost, og aldrig har hørt om koder og HTML før, så vil jeg vurdere at det ikke kan koste ret mange kroner at få en anden til det, da det er en opgave der højest burde tage et par minutter, for en der ved noget om det.
Det smarte ved Adsense er at du efter valg og placering af annoncen, faktisk aldrig behøver at gøre mere derfra. Det fungerer nemlig sådan at Adsense scanner din hjemmeside, for at finde ud af hvad den handler om, den information bruger Adsense så til at vise relevante annoncer, hvilket logisk nok, gerne skulle betyde at flere klikker på dine annoncer.
Du tjener med Adsense penge hver gang en af dine besøgende klikker på en annonce, men hvor meget du tjener ved du ikke på forhånd. En lille fingerregel er, at jo dyrere det produkt eller den service der bliver annonceret for er, jo større er den pris du får pr. klik på din annonce, og hvad det så er, bliver jo som nævnt besluttet ud fra hvad din side handler om. Adsense tager selvfølgelig en lille bid af kagen for deres service.
Affiliate
Affiliate marketing er en helt anden sag end Adsense, da det kræver en del mere vedligeholdelse, til gengæld er mulighederne for at tjene flere penge bestemt også til stede. Efter min erfaring er dette mere profitabelt end Adsense i hvert fald.
Når man starter på affiliate marketing, er det første man skal have gjort, at få tilmeldt sig nogle affiliate netværk (I DK: Partnerads, adservice, euroads mf.). Disse affiliate netværk er enkelt forklaret en service der samler så mange annoncører de nu kan få fat på, hvor du så kan hente annoncer fra og sætte ind på din side.
Disse annoncer opdaterer ikke sig selv, så du skal derfor selv være opmærksom på, om den annonce du benytter har en udløbsdato.
Her kommer det sjove så, og grunden til at jeg synes affiliate marketing er besværet værd. Med affiliate marketing er fordelen netop at du selv er herre over hvad der vises af annoncer, for det betyder at du kan gøre det så præcist målrettet dine brugere/læsere som muligt, hvilket gerne skulle betyde at flere er interesseret i dem og klikker på dem.
Mulighederne med affiliate marketing er også meget større end med Adsense, da du her også kan lave “tekstannoncer”, hvilket som ordet hentyder er almindelige links, men midt i en tekst og med din annoncesporingskode i, så du genne affiliate netværket kan registrere når du er berettiget til en provision.
Og nu hvor jeg nævner betaling, så lad os da lige komme omkring den også, for der er en del flere afregningsmetoder med affiliate marketing, end ved Adsense.
Typisk så vil afregningen være lead-baseret, hvilket betyder at du ikke får noget hvis folk blot klikker på dine links eller annoncer, men først får en provision når folk køber noget på den side de lander på. Ved en lead-baseret afregning får du typisk procenter af det der bliver købt for, eller en fast pris pr. lead.
Der er dog også muligheden for at få pr. klik gennem affiliate marketing, nøjagtig ligesom med Adsense. Derudover er der også mulighed for at få pr. signup (tilmelding til et nyhedsbrev fx) eller pr. download (download af en e-bog).
Kort sagt er mulighederne uendelige, hvilket gør affiliate marketing meget attraktivt, men med behov for vedligeholdelse. Affiliate netværkene tager selvfølgelig også en lille bid af kagen for besværet.
Direkte
Direkte annoncering er typisk kun relevant hvis du har rigtig mange besøgende, men så er der til gengæld også noget at komme efter, selvom jeg tror at man kan opnå det samme i indtjening med affiliate marketing, og hvis det er udnyttet rigtigt, så i mange tilfælde mere.
Men direkte annoncering betyder sådan set at du skærer leddet “affiliate netværk” fra, hvis vi tager udgangspunkt i affiliate marketing.
Det er det som de store online medier (EkstraBladet, Berlingske, Børsen osv.) gør på deres hjemmesider, de sidder selv og forhandler med deres annoncører om varighed, størrelse, placering og så selvfølgelig budgettet på annoncekampagnen. Det betyder en del mere arbejde da man sidder med det hele selv, men til gengæld så kan man jo også spise hele kagen selv, uden at skulle dele med enten Google eller et affiliate netværk.
Skriv et svar