Når man i sin forening eller organisation skal søge fonde, er der mange der strander ved processen med at skrive selve ansøgningen. For hvad skal der med i den, hvordan bygger man den op, hvor lang skal den være osv.
Her i artiklen vil du få en start guide der kan hjælpe dig videre i processen. Hvis du når du har læst artiklen stadig har spørgsmål eller har lyst til at lære mere, så vil jeg anbefale dig at kigge på aktivfundraising.dk hvor der er mange flere gode råd at hente.
Hvor lang skal ansøgningen være?
En ansøgning bør ikke være længere en højst nødvendig. Mange der søger fonde, skriver 7-8 sider eller endnu mere, hvor man skal om på side 5 før man overhovedet forstår hvad det er, der bliver søgt penge til. Det duer bare ikke.
Til langt de fleste projekter kan man skrive en ansøgning der er på 1 side. Maksimalt 2 sider. Er der brug for at uddybe projektet yderligere, så lav en decideret projektbeskrivelse, som så sendes med som et bilag. Men man bør kunne forstå projektet i den korte ansøgning.
Husk på at fondenes medarbejdere har ganske kort tid til at sortere i den store stak af ansøgninger, for at finde frem til hvilke ansøgninger der skal kigges mere efter i sømmene for om de skal have en bevilling. Her er det ikke smart, hvis ansøgningen er for lang, for så ryger den hen i stakken “dem læser vi senere”. Og det er ikke sikkert at den nogensinde bliver læst.
Skriv en målrettet ansøgning
Udover at ansøgningen ikke skal være ret lang, så er det også vigtigt at medarbejderne på fonden med det samme får fornemmelsen af at du har gjort dit forarbejde. At du har sat dig ind i hvad det er fonden gerne vil opnå med sine penge og hvordan dit projekt passer direkte ind i denne sammenhæng.
Selvom mange fonde overordnet støtter samme typer projekter, så lægger de hver især vægt på forskellige ting. Det kan man ofte fornemme ved at sætte sig godt ind i fonden via deres hjemmeside.
Du bør kigge på både deres fundats (deres vedtægter) men også på hvad fonden støtter og hvad fonden ikke støtter. Derudover kan der være en række andre tekster på hjemmesiden “Om os” eller “vision” eller lignende. Derudover har mange fonde et afsnit hvor de beskriver hvad de tidligere har støttet.
Alle disse ting kan være med til at skabe det billede af fonden som du har brug for. For når du har et godt billede af hvad det er fonden gerne vil og hvad de især gerne støtter, så har du en mulighed for at vinkle din ansøgning, så den rammer fonden lige i hjertet.
Så når du skriver din ansøgning, så læg stor vægt på lige netop de ting som denne fond går op i. Så kan du godt til næste fond, komme ud for at du skal lægge vægt på nogle helt andre ting. Dette kan sagtens gøres med samme projekt, men det er mere hvilke delelementer af projektet som man fremhæver for den enkelte fond der tæller.
Søg i god tid i forhold til ansøgningsfristen
En anden ting der kan hjælpe dig med at få din ansøgning igennem nåleøjet, er at søge i god tid inden ansøgningsfristen. Når du søger i dagene op til en ansøgningsfrist, så gør du nemlig det samme som alle mulige andre. I disse dage vælter det ind med ansøgningerne til fonden og deres stressede medarbejdere. Her øges risikoen for fejl, ligesom du får sværere ved at skabe opmærksomhed om dit projekt.
En god idé er derfor at søge mindst en uge og gerne 2-3 stykker før en ansøgningsfrist. Så har medarbejderne meget bedre tid til at læse din ansøgning igennem og lade dens budskab sive helt ind i hjertet.
Har du lyst til at lære mange flere tricks som ovenstående, så vil et fundraising foredrag være en god idé. Du kan læse mere om muligheden her.
Skriv et svar