Har du en webshop, en butik eller en virksomhed, hvor du f.eks. stadig sender fakturaer i papirformat til kunden, så bør du overveje mulighederne inden for markedsføring med løsblade og brochurer/foldere.
I alle 3 nævnte tilfælde ligger der et uudnyttet potentiale i at nå ud til eksisterende kunder med et godt budskab, tilbud eller vigtig information. F.eks. kan man i langt de fleste tilfælde medsende et løsblad sammen med fakturaen uden at det koster ekstra i porto. Ligeledes, hvis man har en butik eller sender mange pakker fra en webshop, kan man vedlægge et løsblad eller en lille brochure sammen med kundens varer, med information, som kan fastholde kundens opmærksomhed. Det kan f.eks. være:
• Gøre opmærksom på en konkurrence, som kører lige nu
• Et nyt konkret tilbud
• En unik rabatkode, som kunden kan benytte sig af, næste gang de handler hos dig
• Invitation til en nært forestående begivenhed i din butik/webshop/virksomhed
Kunderne kender dig i forvejen, for de har jo allerede handlet hos dig mindst én gang og ved, at du har noget interessant at tilbyde, så effekten må alt andet lige være væsentlig større og ikke mindst billigere, end hvis man skyder med spredehagl i sin markedsføring, som det ofte er tilfældet med annoncer, eller når man står i det offentlige rum og uddeler flyers.
Og så er det faktisk ret billigt at få trykt løsblade og brochurer/foldere. I ReklameTryks webshop kan du selv beregne prisen på trykning af løsblade og brochurer/foldere og sammenligne priser forskellige oplag og papirkvaliteter. Det er smart, hvis du f.eks. har et konkret budget, du skal ramme eller skal budgettere en fremtidig markedsføringsaktivitet.
Hvis du er i tvivl, om hvilken type tryksag du skal vælge, er der også hjælp at hente her .
Et løsblad kan beskrives som en enkelt side eller ark papir uden fals. ”Uden fals” betyder, at løsbladet ikke er foldet. Et løsblad kan trykkes med en eller flere farver på den ene eller begge sider af papiret.
En brochure er foldet minimum én gang. Deraf navnet ”en folder”. Hvis den er foldet én gang, er der tale om en 4-sidet brochure/folder. Hvis den er foldet flere gange taler man om en 3-fløjet eller 4-fløjet folder med forskellige typer af fals. Det kan f.eks. være rulle fals, zig-zag fals, portfals mm, som beskriver måden, hvorpå brochuren er foldet.
Når du skal lave layout til dit løsblad eller til brochuren, er det vigtigt at holde budskabet enkelt og nemt at afkode for modtageren. Man har kun ganske få sekunder til at fange læserens opmærksomhed, og hvis
Hvis der er behov for flere sider i en given tryksag end det, en brochurer/folder kan tilbyde, så skal man ind og beregne på ”Hæfter” i stedet, som kan fås med 8 sider og helt op til 96 siden uden omslag.
Flyers er også et begreb, som man ofte støder på i den grafiske branche. Flyers er som sådan ikke en konkret tryksag, men bruges som synonym både for løsblade og brochurer/foldere (eller postkort for den sags skyld), og er egentligt mere en beskrivelse af, at der er tale om en tryksag, som distribueres vidt og bredt. Det kan f.eks. være som hand-outs på offentlige steder, i postkasser i udvalgte boligområder eller i folks indkøbsposer og lign.
Flyers kan også omdeles på P-Pladser ved at anbringe dem i bilernes vinduesviskere. I sidstnævnte tilfælde skal man huske at spørge P-pladsens ejere om lov, og man skal påregne oprydning efterfølgende, da mange løsblade vil lande på jorden, når bilerne er kørt. Der vil desuden være stort spild ved denne metode, med mindre man henvender sig til bilejere som målgruppe, eller der er tale om et konkret og aktuelt tilbud eller arrangement i lokalområdet. Sidstnævnte kunne f.eks. være reklame for en butik i et shopping center, hvor de pågældende flyers omdeles på centrets parkeringsområde.
Skriv et svar