Benzin er dyrt, det er alle danske bilejere nok enige. De fleste vrider sig lidt når de tanker benzin og skæver op til prisskiltet, der svæver over tankstationen og siger noget med 12. De lidt ældre af os begynder måske på en historie om hvad benzin kostede da vi var unge. Men er benzinen også dyr i dag i forhold til i gamle dag? For at finde svaret er man nødt til at regne den almindelige inflation fra.
Det er jo sådan at at alting stiger som årene går og at kronen langsomt bliver mindre værd. I 1970 kostede en liter benzin 1,32 kroner og det lyder jo helt vildt, men man kunne også få slik til 5 øre dengang – en mønt som vi slet ikke har længere og i 2008 afskaffede vi endda 25-øren, fordi man ikke regnede den for at have nogen værdi længere. Derfor kan man ikke sammenligne prisen i dag med prisen i 1970, eller noget andet år for den sags skyld, uden at fraregne den almindelige inflation.
Hvis man laver den udregning, viser der sig nogle interessante tal. Jo, benzinprisen ér høj i dag, men ikke højere end den almindelige kurve og faktisk var benzinen i begyndelsen af 1980’erne ret meget højere end i dag, set i forhold til inflationen altså.
I start-80’erne var der (endnu engang) krise i Mellemøsten, hvor det meste af verdens olie kommer fra, og dermed ogsp benzinen. Blandt andet faldt shahen i Iran efter en revolution og det fik priserne på olie og benzin til at stige markant. En liter benzin kostede i 1982 omkring 6 kroner for en liter, men det svarer til mere end 15 kroner omregnet til 2014-kroner. Så selvom vi synes at de aktuelle benzinpriser er høje, så var det faktisk værre endnu dengang i 80’erne.
Vores købekraft stiger også
Der er en anden faktor vi skal huske når vi snakker inflation og prisstigning på varer. Lønningerne og dermed vores købekraft er steget parallelt med priserne på bl.a. benzin. Energi- og Olieforum har foretaget en beregning for at blive klogere på denne udvikling og for at illustrere resultatet, har de set på hvor meget en funktionær ansat i det private skulle arbejde for at få råd til én liter benzin. Det er en smart og interessant måde at udregne det på.
Undersøgelsen viser at vi siden 1974 i gennemsnit har skullet arbejde 4 minutter før skat for at få råd til en liter benzin. Igen er det kun perioden i begyndelsen af 80’erne, hvor der er en stor afvigelse og man var helt oppe på at skulle arbejde 6 minutter for en liter, ellers ligger tallet meget stabilt, og har siden 1990 ligget under 4 minutter.
Bilerne har ændret sig
Så det billede der tegner sig er, at benzinprisen i Danmark er den samme i dag, som den var i 1970 og som den altid har været – med undtagelse af få ekstreme år. Til gengæld har bilerne jo så ændret sig og en bil i 2014 kører rigtig meget længere på literen end en bil fra 1970 eller 1980. Udviklingen i bilindustrien har i mange år gået efter at få benzinen til at strække sig meget længere i bilerne, og det er i de grad lykkes. Så på den måde er det faktisk blevet billigere at komme fra A til B i bil. Det er et spændende perspektiv at sætte tingene i.
Hvad med fremtiden?
Men hvad med fremtiden, kan vi regne med at prisudviklingen følger samme kurve, eller risikerer vi meget høje stigninger som i 1982? Det er naturligvis svært at spå om fremtiden, men faktum er at alle de kendte olieboringer arbejder tæt på maksimum-kapacitet og at efterspørgslen på olie og benzin stiger fordi lande som Kina, Indien og Rusland har gang i noget af en industriel revolution.
Skriv et svar