For noget der virker som evigheder siden, men som sådan faktisk ikke er så lang tid siden, der var hele ideen om at købe alle mulige forbrugsvarer online, en ting som stort set ingen mennesker gjorde og mange havde den overbevisning, at det internet var en dødssejler. Dem der rent faktisk købte ting online, led så også en lille risiko for aldrig nogensinde at se de varer de havde købt og betalt for, men heldigvis er disse tider ændret gevaldigt.
I dag er det at købe online jo forbundet med så mange lækre fordele, at hele tanken om at udskifte webshoppen med en fysisk butik for mange af vores indkøb, næsten noget som virker som en dødssejler, især fordi vi kan, inden vi besøger en online butik finde meget modetøjs inspiration online.
Grunden til at vi fravælger den fysiske butik med den snarlige butiks død til følge indenfor mange brancher, er på grund af, at vi som mennesker jo har friheden til at varetage indkøbene når vi vil, og ikke mindst hvor vi gerne vil fra.
Modebranchen som jo har lidt under dette ved de fysiske butikker i de sidste mange år, er ikke mindst ved at blive domineret at online køb, men her er der også en tendens til, at kvinder er dominerende, hvilket måske nok ikke er chokerende men hvorfor vi køber modetøj online er dog interessant læsning.
Grunden til at kvinder køber modetøj online
Det er jo næsten logisk at kvinder dominerende online tøj køb, helt ligesom de var den dominerende kraft bag indkøb af tøj før internettet for alvor fik fart under vingerne og webshops, modeblogs og andre sider relateret til moden dukkede frem, men der er dog en del forskellige parametre som er udslagsgivende for, at det netop er kvinder, der er så dominerende ved tøj køb.
En væsentlig faktor som gør det logisk at kvinder både i butikken og online køber mest, er at tøj udvalget til kvinder bare er så meget større end til mænd, og når markedet er tilrettet efter dette, så foresætter denne spiral også online.
Derudover så viser undersøgelser, at kvinder har en større hang til at bruge diverse rabatkoder, gøre og lede efter de mange tilbud og også skrive sig op til nyhedsbrevene ved de forskellige tøj webshops i forhold til mænd, og procentvis viste en undersøgelse at i ca. 45 til 55 % tilfælde i forhold til mænd, var kvinder mere villige til at gøre brug af disse ting.
En faktor som måske og måske ikke spiller ind, er den frihed som online handel giver til den handlende. Man slipper for at skulle bruge transport til byen, lede efter parkeringsplads og parkerer sin bil, hvorefter man skal masse sig igennem en masse mennesker i forhold til, at det er dejligt nemt og simpelt at sidde i sofaen med en kop te og kigge diverse webshops igennem indtil man finder billigt og elegant tøj, der falder i ens smag.
Som en bonus til online forbrugeren og til de fleste webshops store fortrydelse er der kommet nye e-mærke regler pr 13. juni, der faktisk dikterer usædvanlige mange fordele for den købende kunde. Muligheden for ikke at kunne en sende en vare retur, er total forsvundet, og rent faktisk er reglerne sådan stykket sammen, at forbrugeren kan snyde webshoppen og pille mærkerne af tøjet, derefter kan du tage tøjet på i byen og så sende det retur under den gældende fortrydelsesret, hvilket man jo må sige virker lidt forkert. Ud fra en forbrugers synspunkt er det sikker garanti for at kunne pakke det indkøbte tøj ud, prøve det og sende retur hvis man ikke passer eller føler for det alligevel.
Disse er nok de primære grunde til, hvorfor kvinder er dominerende indenfor online tøj salg, helt ligesom de også dominerer det fysiske marked så længe det eksisterer endnu.
Modetøj skriver
Spændende artikel om modetøj
Parverly skriver
Selvom der er klare fordele ved at købe tøj på nettet, er der også en vigtig ulempe: man kan ikke prøve tøjet på 5 minutter og beslutte, om det er interessant eller ej. Derfor har fysiske butikker stadig en betydelig fordel over webbutikker.
Selvom mange webshops har politikker, der gør det muligt for kunden at bestille tøjet og prøve dette, før man betaler, vil det stadig tage unødvendig tid og arbejde at returnere dette, hvis det ikke passer.
Nogle webshops har dog fået overordnede size-charts, der indeholder populære størrelser med alsidige mål, men dog ikke for hvert mærke og slet ikke hver model. Fordelen ved dette er. at man har en større chance for at kunne passe tøjet, men alligevel er størrelserne og målene på de forskellige mærker og modeller så afvigende, at kunden får et upræcist billede af, hvordan tøjet passer.
På parverly.dk har vi udviklet en størrelsesberegner som, ud fra kundens indtastede personlige kropsmål, kan beregne hvilken størrelse, i hver tilgængelig tøjmodel, som er ideel.