Der er en helt ny trend på vej indenfor fladskærme, og hvis du ikke følger med på markedet vil den nok overraske dig.
Sagen er, at de fleste af de topmodeller indenfor fladskærms TV som kommer på markedet i 2014 ikke længere kan karakteriseres som en klassisk fladskærm. Godt nok er selve tykkelsen af fladskærmen ikke ændret væsentligt fra tidligere års modeller, men formen bliver anderledes – skærmen bliver buet.
Buede OLED skærme
De buede fladskærme har været på vej et stykke tid, og startede allerede for to år siden, da LG og Samsung fremviste de første store OLED skærme på CES i Las Vegas. Begge de to store producenter af fladskærms TV havde valgt at fremvise OLED skærme i buet design.
Der var allerede i 2012 mange som var forvirrede over valget af formfaktor, men de fleste antog blot at der var tale om en teknologidemonstration, og at skærmene var lavet buede fordi det er relativt simpelt at gøre med OLED teknologien, og det samtidig giver en mere spektakulær demo at fremvise et TV som ikke ligner noget andet på markedet.
da Samsung og LG så introducerede OLED TV på markedet, som man rent faktisk kunne købe, overraskede det mange, særligt de professionelle anmeldere, at man havde bibeholdt det kurvede design. Igen antoges det dog, at det hovedsageligt var for at alle de forbrugere som skulle betale over 50.000 kroner for en 55 tommer fladskærm fik noget som kunne imponere naboerne ved at være væsentligt forskelligt fra alle andre TV på markedet.
Samsungs H8005 serie er et kurvet LED TV
Stor var overraskelsen så, da vi på CES i 2014 fik fremvist kurvede LED skærme. LED TV er som bekendt den absolut mest udbredte form for TV i dag, og det er helt nyt på markedet, at disse pludselig også skal være kurvede. Samsung fremvist stolt deres H8005 serie, som er topmodellen indenfor almindelige Full HD skærme i 2014, og det fås kun i en buet udgave. Alene udfordringen med at finde et passende TV ophæng gør det til et overraskende valg fra Samsungs side.
Det har været meget svært at få noget seriøst ud af Samsung og LG om hvad der er baggrunden for valget af dette design, udover at de kan få lov at vise noget som de andre producenter af fladskærme ikke har. Der tales meget om en “mere omsluttende oplevelse” og bedre oplevet kontrast, men begge fordele gælder jo kun, hvis man er alene og ser TV direkte foran skærmen. I det øjeblik man er en hel familie vil de fleste få en dårligere oplevelse ud af filmen end hvis skærmen havde været helt flad.
Indtil videre må vi nok antage, at valget af skærmdesign i hovedsagen har været baseret på hvad der kunne imponere uvidende købere og få nogle med på vognen fordi det er nyt.
Fladskærms buzzwords – Ultra HD, UHD, 4K TV, 3D og Smart TV
Det fungerer lidt på samme måde som 3D gjorde for et par år siden, hvor tanken var at det skulle være det helt store3 som fik alle til at gå ud og købe et nyt TV. Tilsvarende hører vi for tiden meget om Ultra HD, UHD eller ganske enkelt 4K fladskærme, som med deres 4 gange højere opløsning end dagens standard siges at give et langt skarpere billede. De fleste glemmer dog at nævne, at der p.t. ingen mulighed er for at modtage et TV signal med 4K opløsning og at de fleste HD kanaler i dag sender i 720P, som er den halve opløsning af bare FullHD. Der er altså ikke meget reel værdi i en 4K skærm i dag.
De sidste 2-3 år har det så været Smart TV delen som alle har forsøgt at benytte til at pushe TV salget op i den højere del af prisskalaen. Det ser heller ikke ud til at have været en kæmpe succes, og forbrugerne efterspørger i praksis ikke Smart TV delen i særlig høj grad.
Jeg forventer at vi meget snart kan læse mere om de konkrete modeller af fladskærme på følgende oversigter:
Skriv et svar